Glasvezel al aanleggen bij bouw

Voor ruim twee derde van de kopers van een nieuwbouwwoning blijken de internetaansluiting en het televisie-abonnement een prioriteit. Dit blijkt uit onderzoek van Reggefiber onder ruim 200 bewoners van nieuwbouwwoningen. De makelaar en aannemer blijken de belangrijkste bron van informatie over de mogelijkheden van glasvezel die glasvezel als Unique Selling Point benoemen. Daarnaast blijkt uit Amerikaans onderzoek dat woningen met glasvezel gemiddeld 5% meer waard zijn op de woningmarkt.

De locatie, comfort, energiezuinigheid, de juiste vloer en keuken, de afwerking; dat zijn traditiegetrouw zaken waar consumenten naar kijken bij het aankopen van een nieuwbouwwoning. Maar in de huidige tijd zijn ook een internetaansluiting en televisie-abonnement onontbeerlijk. Ruim twee derde van de kopers van een nieuwbouwwoning regelt dit al enkele weken tot enkele maanden voordat er überhaupt verhuisd kan worden. Dit blijkt uit onderzoek van Reggefiber onder ruim 200 bewoners van nieuwbouwwoningen. 

Glasvezel

Steeds vaker worden nieuwbouwwoningen bij het bouwen al meteen voorzien van een glasvezelverbinding. Hierdoor hoeven consumenten slechts te beslissen of ze hier gebruik van willen maken. Om bewoners tijdig te informeren over de mogelijkheden worden zij benaderd middels een e-mail. De nieuwe bewoners hoeven na de aanleg alleen nog een abonnement af te sluiten om gebruik te maken van diensten via glasvezel. In 80% van de gevallen wordt bij een nieuwbouwwoning dan ook meteen gekozen voor een alles-in-een pakket met glasvezel. 

Makelaar en aannemer belangrijkste bron 

In de oriëntatiefase, voor het wel of niet willen laten aanleggen van glasvezel, blijkt dat met name de makelaar en aannemer de belangrijkste bron van informatie zijn. Voor ruim de helft van de nieuwe bewoners geldt dat deze partijen hen van informatie hebben voorzien over de mogelijkheden van glasvezel. Hieruit blijkt dat het belangrijk is dat bij de oriëntatie op een nieuwbouwwoning, glasvezel door makelaars en aannemers bewust genoemd wordt als Unique Selling Point richting de nieuwe bewoners. Daarnaast blijkt uit Amerikaans onderzoek dat woningen met glasvezel gemiddeld 5% meer waard zijn op de woningmarkt. Ook dat is voor steeds meer bewoners een reden om meteen voor glasvezel te kiezen.

Op tijd regelen

Uit het onderzoek blijkt eveneens dat de meeste mensen die van plan zijn te verhuizen ruim op tijd beginnen met het regelen van een nieuw abonnement voor internet, televisie en telefonie. Ruim 40% regelt het enkele weken voor de verhuizing. Een kwart van de respondenten vraagt het abonnement zelfs al enkele maanden voordat zij het huis daadwerkelijk betrekken aan. Hiermee wordt voorkomen dat ze zonder internet of televisie zitten bij het betrekken van de nieuwe woning. Slechts een enkeling (5%) regelt hun internetaansluiting pas nadat ze verhuisd zijn. 

Jan-Jaap van Soest, Manager Nieuwbouw bij Reggefiber: “Uit ons onderzoek blijkt duidelijk dat veel mensen prioriteit geven aan het regelen van hun internetabonnement. Bij veel nieuwbouwprojecten wordt glasvezel standaard aangelegd, maar een potentiële bewoner moet zich wel bewust zijn van de beschikbaarheid en mogelijkheden. Om bewoners hierop te attenderen speelt de aannemer, makelaar of projectontwikkelaar een belangrijke rol. Vroegtijdig contact leggen met deze partijen om de mogelijkheden van glasvezel te bespreken is voor ons van groot belang. We merken nu steeds vaker dat deze partijen ons weten te vinden.”