Van zoekers verkopers maken: online platform wensk doet het

321
wensk

Veel zoekers, weinig verkopers. Makelaars lopen tegen hetzelfde probleem aan. Maar is het een probleem, of is het juist een kans? Zoekers zijn immers vaak zelf ook woningeigenaren en daarmee potentiële verkopers. Precies de gedachte van wensk. Het online platform voor woonwensen levert potentiële klanten op een ‘online’ presenteerblaadje.

Partnercontent van Wensk

Beweging in de markt

“Beweging krijgen in de markt, dat was onze gedachte.” Aan het woord is Tjerk Pieter de Vries, de initiator van wensk. “Zoekers zijn wel actief, maar de kunst is om potentiële verkopers in beweging te krijgen.” Van de 17% van de woningeigenaren die zegt te willen verkopen, maar slechts 4% voegt de daad bij het woord. Het idee van wensk is simpel: met het online zichtbaar maken van woonwensen, zoekers en verkopers activeren en bij elkaar brengen via een makelaar.

Verkopers activeren

Woningeigenaren zijn afwachtend, maar als ze gerichte interesse in hun woning zien, zijn ze eerder geneigd om te verkopen. De woonwensen op wensk brengt ze in beweging. Bovendien is een groot deel van de woningzoekers in het bezit van een koopwoning. wensk maakt van deze zoekers potentiële verkopers. Een logische gedachte, maar ook in de praktijk blijkt het zo te werken. Sinds de start van wensk in september 2020 zijn er al vele matches gemaakt.

Online niet te missen

Online marketing is op dit moment key in de woningmarkt. Tjerk Pieter: “de kern van ons bedrijf is online marketing. Via onze website en online campagnes op Google en Facebook kunnen we heel gericht woningeigenaren bereiken en wensen van zoekers zichtbaar maken. Ook voeren we actief online campagne in het werkgebied van de makelaar en dat werpt zijn vruchten af.”

Makelaar als matchmaker

Heel leuk dat matchen, maar als makelaar wil je er natuurlijk ook wat aan hebben. Wensk is ontstaan door, met én voor makelaars, dus dat zit wel goed. ”Zoeker en verkoper kunnen niet rechtstreeks met elkaar in contact komen. De makelaar is de matchmaker en legt het contact.” Maar nog interessanter: als makelaar krijg je in jou werkgebied exclusief toegang tot deze belangrijke data.

Exclusieve deelname

Er is ruimte voor één makelaar per werkgebied. Een deelname aan wensk is dus exclusief. De pilot was in Friesland, maar het platform is nu landelijk aan het uitrollen. Tjerk Pieter: “er starten binnenkort weer nieuwe makelaars op en er zijn diverse toezeggingen. Enkele makelaars, die het succes van wensk in hun regio zagen, hebben we helaas moeten teleurstellen vanwege de exclusiviteit.”

Kansen benutten

Om op de beginvraag terug te komen: ‘Veel zoekers, weinig verkopers; is het een probleem of juist een kans?’ Een kans, luidt het antwoord. Wensk laat zien dat je van zoekers verkopers kan maken en andersom. Lees meer over wensk op https://www.eztat.nl/wensk-flyer/.