Dit bedrag krijgt de consument terug zodra er een aankoop gedaan wordt. Een maatregel tegen het zogenaamde showrooming: offline oriënteren en advies inwinnen in gespecialiseerde winkels en vervolgens online het product (goedkoper) kopen.
Nu heeft u als makelaarskantoor natuurlijk weinig te maken met de verkoop van glutenvrije producten, maar toch denk ik dat hier iets van te leren valt. Bij een verkoopgesprek met een potentiële klant probeert u natuurlijk zijn woning in verkoop te krijgen.
Ik kan me voorstellen dat u daarbij zoveel mogelijk uw kennis, kunde en creativiteit wilt etaleren. Maar natuurlijk ook weer niet te veel! Want met uw advies en voorstellen voor slimme verkoopacties, kan de woningverkoper vervolgens bij die andere – net iets goedkopere – makelaar in uw dorp aankloppen. Hij is minder geld kwijt, maar deelt wel de goede suggesties.
Waarom handelt u niet als het Australische Celiac Supplies? U komt op gesprek, daar rolt een advies uit voor de woningverkoper, maar u rekent daar wel een bepaald tarief voor. Gaat de klant met u in zee, dan vervallen de kosten. Gaat hij ergens anders heen? Ook prima, maar u heeft in ieder geval geld verdiend aan uw kennis en kunde. En u heeft bij uw verkoopgesprek meteen kunnen laten zien wat u allemaal in huis heeft.
Sef Heldens
Hoofdredacteur Vastgoed