ac347702ca3ad0f96bcae571a150c1fc_L

Grappig hoe we in de makelaardij geïnspireerd kunnen worden door branchevreemde ondernemers. Neem nou Celiac Supplies, een klein Australisch winkeltje dat glutenvrije voedingsmiddelen verkoopt. Deze retailer werd onlangs wereldnieuws: elke klant die er voet over de drempel zet, dient vier euro te betalen. 

Grappig hoe we in de makelaardij geïnspireerd kunnen worden door branchevreemde ondernemers. Neem nou Celiac Supplies, een klein Australisch winkeltje dat glutenvrije voedingsmiddelen verkoopt. Deze retailer werd onlangs wereldnieuws: elke klant die er voet over de drempel zet, dient vier euro te betalen. 

Dit bedrag krijgt de consument terug zodra er een aankoop gedaan wordt. Een maatregel tegen het zogenaamde ‘showrooming’: offline oriënteren en advies inwinnen in gespecialiseerde winkels en vervolgens online het product (goedkoper) kopen.

 

Nu heeft u als makelaarskantoor natuurlijk weinig te maken met de verkoop van glutenvrije producten, maar toch denk ik dat hier iets van te leren valt. Bij een verkoopgesprek met een potentiële klant probeert u natuurlijk zijn woning in verkoop te krijgen.

 

Ik kan me voorstellen dat u daarbij zoveel mogelijk uw kennis, kunde en creativiteit wilt etaleren. Maar natuurlijk ook weer niet te veel! Want met uw advies en voorstellen voor slimme verkoopacties, kan de woningverkoper vervolgens bij die andere – net iets goedkopere – makelaar in uw dorp aankloppen. Hij is minder geld kwijt, maar deelt wel de goede suggesties.

 

Waarom handelt u niet als het Australische Celiac Supplies? U komt op gesprek, daar rolt een advies uit voor de woningverkoper, maar u rekent daar wel een bepaald tarief voor. Gaat de klant met u in zee, dan vervallen de kosten. Gaat hij ergens anders heen? Ook prima, maar u heeft in ieder geval geld verdiend aan uw kennis en kunde. En u heeft bij uw verkoopgesprek meteen kunnen laten zien wat u allemaal in huis heeft.

 

Sef Heldens

Hoofdredacteur Vastgoed