office-3295556_1280_0

Met de campagne ‘samen kleuren we elke hypotheek groen’ wil NHG hypotheekadviseurs zoveel mogelijk faciliteren om verduurzaming in ieder hypotheekgesprek mee te kunnen nemen.

De Nationale Hypotheekgarantie (NHG) heeft deze week een nieuwe campagne gelanceerd voor de verduurzaming van koopwoningen. Met de campagne ‘samen kleuren we elke hypotheek groen’ wil NHG hypotheekadviseurs zoveel mogelijk faciliteren om verduurzaming in ieder hypotheekgesprek mee te kunnen nemen. Zo kan de adviseur met de online rekenhulp nu eenvoudig en snel berekenen hoeveel zijn klanten extra kunnen lenen om de woning te verduurzamen.

In 2019 maakten tot nu toe meer dan 9.600 mensen gebruik van de mogelijkheid om extra te lenen voor energiebesparende maatregelen met NHG. Dat is 11% van alle consumenten die een hypotheek met NHG afsluiten. Met de nieuwe campagne hoopt NHG deze ontwikkeling een nieuwe impuls te geven.

1,4 miljoen woningen

“Er zijn 1,4 miljoen woningen met NHG. We zouden dus een mooie rol kunnen spelen met betrekking tot het verduurzamen van woningen”, aldus NGH-bestuurder Carla Muters. Om de klimaatdoelen te halen moeten in totaal 1,5 miljoen woningen verduurzaamd worden.

NHG introduceerde in 2018 het Energiebespaarbudget, een bouwdepot van maximaal 106% van de woningwaarde om energiebesparende maatregelen mee te financieren. Er is geen specificatie van kosten of maatregelen vooraf nodig, zodat de klant na het afsluiten van zijn hypotheek kan nadenken over verduurzaming. Daarnaast is, samen met geldverstrekkers, afgesproken om verduurzaming mee te nemen in ieder hypotheekadviesgesprek. Deze maatregelen lijken reeds vruchten af te werpen. Medio 2017 werden energiebesparende maatregelen aantoonbaar meegefinancierd bij ongeveer 2,5% van de nieuwe NHG-hypotheekverstrekkingen. In 2018 liep dat op tot 6,2% en in 2019 dus tot 11%.

Bron: Infinance