8712e19a798c2cfe1711a106c044b3a3_L

Twee dagen liep Marc Duijndam, algemeen directeur funda, afgelopen juni stage bij Heeren makelaars in Amsterdam. ““Op de scooter bezochten we panden en we verwerkten onder andere alle gegevens in het systeem. Er komt zoveel bij makelen kijken, daar mag wel eens erkenning voor worden gegeven.”” Over een partnership met de Woningmakelaar van het Jaar-verkiezing hoefde funda daarom niet lang na te denken.


Twee dagen liep Marc Duijndam, algemeen directeur funda, afgelopen juni stage bij Heeren makelaars in Amsterdam. ““Op de scooter bezochten we panden en we verwerkten onder andere alle gegevens in het systeem. Er komt zoveel bij makelen kijken, daar mag wel eens erkenning voor worden gegeven.”” Over een partnership met de Woningmakelaar van het Jaar-verkiezing hoefde funda daarom niet lang na te denken.

De Woningmakelaar van het Jaar-verkiezing wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd. Voor het eerst is funda hoofdpartner en daar is een duidelijke reden voor. Marc Duijndam legt uit: “De Woningmakelaar van het Jaar-verkiezing geeft een podium aan makelaars die het lef hebben om het vak anders uit te oefenen dan standaard is. Juist dat lef mag beloond worden. Daarnaast werkt het inspirerend en aanstekelijk voor de makelaars die niet goed durven te veranderen of angstvallig vasthouden aan het oude. Daar wil funda graag aan bijdragen.”

Zuurpruimen zijn van alle tijden 

Bovendien draagt de verkiezing volgens Duijndam bij aan transparantie en een open markt. “De komst van het internet heeft dit sowieso in gang gezet, ook doordat klanten bijvoorbeeld online reviews kunnen plaatsen over de dienstverlening van hun makelaar. Voorheen waren makelaars bang om een negatieve reactie te krijgen. Maar als je achter je eigen werkwijze staat en in jezelf gelooft, heb je niets te vrezen. Dan ga je ervan uit dat je positieve reviews krijgt en dat is wat je wil. En er zit inderdaad wel eens een zuurpruim tussen,” knipoogt Duijndam. 

Makelaar van deze tijd

Een makelaar van deze tijd is in de ogen van Duijndam sowieso niet bang voor kritiek. Hij staat er juist voor open en is bereid hier iets mee te doen. “Durf naar jezelf te kijken”, is zijn boodschap. Maar een makelaar van nu doet meer dan dat. “Je moet veel communiceren. Laat zien wat je allemaal doet. Tijdens mijn stage heb ik ervaren hoeveel werk er bij dit vak komt kijken. Dat verbaasde me. De woningen moeten worden bezocht, bezichtigingen voorbereid, gegevens verwerkt in een systeem zoals bijvoorbeeld Realworks, de makelaar moet zorgen dat alles netjes wordt gepresenteerd op bijvoorbeeld funda en dat alle juridische en gemeentelijke aspecten worden uitgezocht. Een consument heeft dat vaak niet in de gaten. Daarom is het verstandig hem hierover te informeren en op de hoogte te houden. Dan weet hij hoeveel werk je verzet.”

Daarnaast is ‘ontzorgen’ een groot goed voor de makelaar van deze tijd. “Dichtbij de klant staan, persoonlijker contact en meedenken is van belang. Zelf sta ik momenteel in contact met een woningmakelaar: Bob Saegaert van Bob Saegaert Makelaardij. Binnen een half uur krijg ik reactie op mijn whats appjes of mails, maar hij denkt ook mee. Als hij ziet dat het houtwerk slecht is, vraagt hij of ik het wil laten schilderen. Hij kent nog wel een goede schilder. Het wordt geregeld zonder dat ik er omkijken naar heb. Ik hoef achteraf alleen nog maar de rekening te betalen. Hetzelfde geldt voor een verstopte afvoer of een tuin die er niet goed bij ligt. De makelaar kent wel een goede loodgieter of tuinman. Ontzorgen. Dat is een makelaar van deze tijd.” 

Schieten met scherp

Het vak van de makelaar is continu in verandering, erkent Duijndam. “Veel informatie is al zichtbaar op het internet. Als makelaar moet je hier op inspelen. Welk soort woningen je ook verkoopt en wat voor soort marketingactie je ook bedenkt, het is vooral belangrijk dat je op het juiste moment, de juiste doelgroep op de juiste plek benadert. Dan bedrijf je in mijn ogen goede marketing. Consumenten die een huis willen kopen voor maximaal 150.000 euro, moeten ook alleen maar huizen van maximaal dat bedrag te zien krijgen. Val niet iedereen lastig met heel je aanbod. Met hagel schieten heeft geen zin, dat kost teveel centen.” 

“Tot slot is er veel concurrentie. Daarom is het belangrijk je als makelaar te onderscheiden. Een award voor jouw unique selling point helpt je de juiste erkenning te verwerven en uit te dragen. Een titel als Woningmakelaar van het kan een makelaar veel publiciteit opleveren, wat weer nieuwe business genereert. Makelaars die eerder een award wonnen, gebruikten de titel heel het jaar door. Daarbij is een award niet alleen een erkenning voor de directeur, maar voor het gehele team. En erkenning motiveert.”