Deze week lanceerden twee makelaars uit Nijmegen de woningsite Vodem.nl. Het landelijke platform verbindt huizenkopers en -verkopers snel en kosteloos met elkaar. Kopers die zich opgeven ontvangen een mail bij passend aanbod, nog voordat de woning op andere platforms als funda gepubliceerd wordt. Na anderhalve week heeft de site 1300 inschrijvingen.
Deze week lanceerden twee makelaars uit Nijmegen de woningsite Vodem.nl. Het landelijke platform verbindt huizenkopers en -verkopers snel en kosteloos met elkaar. Kopers die zich opgeven ontvangen een mail bij passend aanbod, nog voordat de woning op andere platforms als funda gepubliceerd wordt. Na anderhalve week heeft de site nu 1300 inschrijvingen.
“We zien op dit moment dat de markt in sommige gebieden echt heel erg overspannen is”, aldus een van de initiatiefnemers, Patrick van Haandel van makelaarskantoor Kolmeijer uit Nijmegen. “Als je alleen kijkt op grote sites als funda of jaap.nl is je droomhuis meestal al verkocht of is er een bezichtigingstop. Daarom was het tijd voor een aanpak die beter aansluit op de huidige, snelle markt.”
Bezichtigen vóór funda
Omdat huizen in bepaalde gebieden zo snel verkopen, is er een trend ontstaan dat makelaars niet langer standaard hun nieuwe aanbod op funda plaatsen. Dit betekent in potentie dat het aandeel van aanbod op grote woonsites als funda afneemt (niet bevestigd, red.) terwijl het aantal woningzoekenden toeneemt. Om de kans op een passende woning te vergroten, kan een woningzoekende op Vodem.nl voorkeuren als vraagprijs en wijk aangeven. Zodra er een woning via Vodem.nl op de markt komt die matcht, krijgt de geïnteresseerde een mail. “We bieden zo de mogelijkheid om eerder een woning te bezichtigen, nog voordat deze op bijvoorbeeld funda komt.”
Kip-ei: kopers én verkopers
In eerste instantie is het een database van kopers, aldus de initiatiefnemers. Wanneer iemand een zoekopdracht heeft ingesteld op Vodem.nl wordt hij of zij op de hoogte gehouden van woningen die via de site worden aangeboden. Verkopers zien direct hoeveel actieve kopers een match hebben met de woning en kunnen met één druk op de knop de woning naar deze kandidaten doorsturen. De compagnon van Patrick, Rolf Zegger, eigenaar van makelaarskantoor Kolmeijer uit Nijmegen: “Na één week en een radiocommercial op NPO 2 hadden we 500 inschrijvingen. Nu, anderhalve week na de lancering op maandag 20 februari, hebben we al 1300 inschrijvingen. Daarvan is nu nog slechts een klein deel verkoper. Het is een kip-ei verhaal: je hebt uiteraard beide zijden nodig om dit tot een succes te maken. We hebben eerst bewust gemikt op kopers. Nu zijn we druk met het opnemen van een TV commercial waarin we ons juist richten op verkopers. Toch hebben we nu al, binnen een week, een verkoop tot stand gebracht in onze regio Nijmegen.”
Meerwaarde voor de verkoper
De meerwaarde voor de koper is snel duidelijk; de meerwaarde voor de verkoper daarentegen minder direct. Rolf Zegger legt uit: “Wij hebben het hele zoektraject, met alle kosten en energie van dien, uit het proces gehaald. Het enige wat wij van verkopers nodig hebben is een foto van de voorkant van het pand, de straat en de vraagprijs. Dat scheelt verkopers veel tijd en veel kosten. In gebieden zoals Nijmegen en Amsterdam, waar de markt krap is, is dat al meer dan voldoende om veel bezichtigingen te krijgen en je huis te verkopen voor een goede prijs. Wij merken ook dat niet elke verkoper wil dat alles zomaar open en bloot te zien is op een openbare website of op bijvoorbeeld Facebook. Vandaar deze niet-publieke manier van vraag en aanbod. Wij verwachten derhalve dat dit ook onder verkopers gaat aanslaan.”
Eigen concurrentie
Met Vodem spelen de initiatiefnemers in op de veranderende woningmarkt en rol van makelaars. Zegger: “Via het internet vinden koper en verkoper elkaar toch al steeds meer, zonder tussenkomst van een makelaarskantoor. En ook de rol van funda zagen wij al een tijd veranderen. Dan lopen wij liever in de voorhoede van zo’n verandering”, verklaart Zegger hun beslissing. “Natuurlijk is het gewaagd om op deze manier in te gaan tegen de gevestigde platforms en de eigen traditionele manier van werken, maar dit is een sociaal platform, gratis, voor iedereen. Wij denken dat mensen daar behoefte aan hebben.”
Verdienmodel
Dit betekent niet dat de rol van makelaar is uitgespeeld, daar zijn de makelaars achter Vodem.nl het nadrukkelijk over eens. Zegger: “Wanneer er een match is op Vodem.nl, dan zien we regelmatig dat verkoper of koper behoefte heeft aan deskundig advies. Bijvoorbeeld op het gebied van bezichtigingen, prijsonderhandelingen of de staat van onderhoud of diepgaande informatie over een wijk. Want juist in deze oververhitte markt is het niet alleen noodzakelijk om snel te handelen, maar ook deskundig. En wie kan deze deskundigheid beter bieden dan de makelaar? Aanvragen binnen regio Nijmegen pakken we zelf op, buiten Nijmegen verwijzen wij mensen door naar goede NVM-makelaars door het land. Op die manier zijn er nu al zeven verwijzingen de deur uitgegaan. Voor nu is alles voor iedereen gratis. Pas als het straks echt goed werkt en loopt, dan wordt het vanzelf duidelijk hoe we eraan kunnen verdienen. De database met huizenzoekers alleen al is straks natuurlijk interessant, voor bijvoorbeeld hypotheekadviseurs en -verstrekkers.”