hypotheekadviseurs hypotheekaanvragen
Bij bestaande klanten verwachten adviseurs dat verduurzaming/verbouwing en het verzilveren van overwaarde de redenen voor aanvraag zijn. - Foto: Canva

Hypotheekadviseurs verwachten dat het aantal hypotheekaanvragen de komende maanden met 31% afneemt. Dit blijkt uit de eerste editie van de Lente Enquête van MUNT Hypotheken en hypotheek serviceprovider FlexFront. Volgens die laatste moeten adviseurs hun aanbod aanpassen.

De enquête is ingevuld door ruim honderd hypotheekadviseurs werkzaam bij kleine en middelgrote advieskantoren. 90% van de adviseurs gaat de focus verleggen naar bestaande klanten voor vervolgadvies.

Bijna over de hele linie is er consensus dat de markt voor nieuwe aanvragen afneemt. Zo meldde HDN vorige week nog dat het totale aantal verstrekte hypotheken in het eerste kwartaal sterk daalde en wel met 37,8%. Volgens de Lente Enquête rekent 70% van de adviseurs op minder aanvragen de komende maanden.

Kleinere kantoren: nieuwe aanvragen vooral van starters

Hypotheekadviseurs werkzaam bij een klein kantoor verwachten dat de helft van de overgebleven hypotheekaanvragen in 2023 voor starters wordt gedaan en de andere helft voor doorstromers. Middelgrote kantoren verwachten juist dat driekwart van de aanvragen komt van doorstromers en een kwart van starters.

Bij bestaande klanten verwachten adviseurs respectievelijk dat verduurzaming/verbouwing en het verzilveren van overwaarde de redenen voor aanvraag gaan zijn. Michiel van der Linde, commercieel directeur bij FlexFront: “De markt verandert. Voorwaarden van hypotheekproducten veranderen ook. Het is goed om het aanbod van geldverstrekkers met deze kennis tegen het licht te houden. Passen de producten die ik doorgaans adviseer het beste bij de veranderende wensen en eisen van de klant?”

86% adviseurs gaat taken binnendienst zelf uitvoeren

86% van de ondervraagde adviseurs gaat taken van de binnendienst zelf uitvoeren om kosten te besparen. 14% besteedt dit uit om zo de handen vrij te hebben voor focus op omzetgroei. Van der Linde: “Actief beheer, nieuwe aanwas en verdere digitalisering. Het zijn veel borden om op te schaken. Wat wij veel zien is dat kantoren die van hun klanten ambassadeurs kunnen maken, ervoor zorgen dat de pijplijn gevuld blijft. Het stimuleren van mond-tot-mond reclame is een belangrijk aspect.”

Krimp aantal vacatures in de makelaardij storm in glas water of ‘stilte voor de storm’