Adviseurs: onderzoek Consumentenbond is onvolledig

200
onderzoek Consumentenbond

Het onderzoek van de Consumentenbond naar serviceabonnementen bij hypotheken is schadelijk in onvolledig. Dat zeggen hypotheekadviseurs in een reactie.

De Hypotheker en Huis & Hypotheek zeggen tegen de Consumentenbond dat de serviceabonnementen nog wel bestaan, maar zeer beperkt worden aangeboden en afgesloten. Dat zeggen zij na onderzoek van de bond naar deze abonnementen.

Abstracte omschrijving

De Hypotheker heeft na vragen van de bond de abonnementen van de landelijke site verwijderd. Intermediair Heilbron zegt een verplicht abonnement voor ‘beheer en administratie’ van de hypotheek aan te bieden. De intermediair stelt tegen de Consumentenbond dat er voor een abstracte omschrijving is gekozen na verschillende samenwerkingen en overnames. De dienstverlener zegt in de toekomst de diensten beter uit te willen leggen.

Intermediair Zicht heeft wel duidelijk vermeld wat de diensten inhouden en wat de kosten zijn. Zij vermelden volgens de Consumentenbond wél duidelijk welke diensten onder kosteloze nazorg vallen.

Niet alle onderzochte instanties hebben gereageerd op vragen van de Consumentenbond.

‘Gebakken lucht’

Veel van de aangeboden diensten zijn volgens de Consumentenbond onnodig. Deze diensten vallen onder de wettelijke zorgplicht van de tussenpersoon bij het afsluiten van een financieel product. Consumenten moeten die zaken dus sowieso krijgen, zónder aanvullend abonnement en zonder bijbetaling, stelt de bond. Andere aangeboden diensten, zoals: 24/7 bewaking van de hypotheek, toegang tot een veilige online omgeving en het aanmaken van een klantprofiel noemt de bond ‘ronduit gebakken lucht’. Uit meldingen bij de Consumentenbond blijkt dat consumenten zich soms onder druk gezet voelen om toch een serviceabonnement voor zulke diensten aan te gaan.

Het nieuws komt op een moment dat het aantal hypotheekaanvragen een piek bereikt. De aangekondigde verhogingen van de hypotheekrente hebben de laatste twee weken gezorgd voor een heuse hausse in hypotheekaanvragen, meldt De Hypotheekshop. Beide weken eindigden zelfs in de top vijf van weken met het hoogste aantal aanvragen (bijgehouden door HDN sinds 2011). Daarin staan ook twee weken uit maart/april vorig jaar, ten tijde van de eerste lockdown.

‘Zorgplicht is niet oneindig’

Brancheorganisatie Organistatie van Financiële Dienstverleners (OvFD) noemt het onderzoek van de Consumentenbond ‘schadelijk, onvolledig en subjectief’.  Volgens OvFD-directeur Colinda Rosenbrand is dat veel te kort door de bocht en blijkt dat het niet voor niets is dat de OvFD het nazorgdocument uitbracht. “De Consumentenbond spiegelt mensen voor dat de wettelijke zorgplicht tot in het oneindige doorloopt. Zo is het niet”, aldus Rosenbrandt tegen AMweb.

In het nazorgdocument dat de OvFD in nauw overleg met de AFM opstelde, staat wat de verplichtingen zijn van een adviseur na de transactie. “We hebben dat document opgesteld om voorzienbare teleurstellingen bij de consument te voorkomen”, zegt Rosenbrand. “Wij hebben daarom onderscheid gemaakt tussen de wettelijke zorgplicht en de activiteiten die vallen onder met de klant overeen te komen nazorg.”