02c64edf3e5ba50994c7c56c55d30b3f_L

Het aantal mobiele zoekopdrachten via Google is inmiddels groter dan het aantal opdrachten via de desktop. En dan rekent Google tablets niet eens mee als mobile device. Dat vertelde Google vorige week op twee verschillende congressen. Deze verschuiving heeft grote gevolgen, onder meer voor Google Ads.

 

 


Het aantal mobiele zoekopdrachten via Google is inmiddels groter dan het aantal opdrachten via de desktop. En dan rekent Google tablets niet eens mee als mobile device. Dat vertelde Google vorige week op twee verschillende congressen. Deze verschuiving heeft grote gevolgen, onder meer voor Google Ads.

 

 

Google heeft voor het eerst meer zoekopdrachten verwerkt van mensen die gebruik maken van een mobiel apparaat (smartphones) dan van mensen die op het web surfen met computers en laptops. Dat is het geval in de VS, Japan en acht andere landen waarvan Google nog niet bekend wil maken welke dit zijn. 

Mobile devices

Google verwerkt inmiddels ruim 100 miljard zoekopdrachten per maand. Het grotere gedeelte hiervan gaat via mobiele apparaten, waarbij Google tablets niet eens meerekent. Het bedrijf definieert ‘mobiel’ als schermen kleiner dan 6 inch.

 

Jerry Dischler, Vice President, Product Management, AdWords, kondigde deze resultaten aan tijdens een conferentie over digital advertising. Zoekbaas Amit Singhal van Google meldde donderdag op het congres Code/Mobile. Sinds wanneer Google deze verschuiving exact heeft opgemerkt is volgens de Wall Street Journal nog niet naar buiten gebracht.

Belangrijke mijlpaal

De verschuiving naar mobiele zoekopdrachten markeert zeker een belangrijke mijlpaal voor Google en is mogelijk ook van cruciaal belang voor de toekomstige activiteiten van de internetgigant. En dat met name natuurlijk op gebied van advertising. De advertenties die Google namelijk naast en boven de zoekresultaten laat zien worden nog altijd gezien als de meest effectieve en lucratieve ads in de wereld van online marketing.

Google Ads

De gemiddelde prijzen die Google ontvangt voor Google Ads zijn de afgelopen jaren iets afgenomen. Volgens analisten komt dit door het toenemende gebruik van mobiele apparaten, onder meer omdat zoeken ook kan in apps van retailers als Amazon. In dat geval krijgen consumenten geen Google advertenties meer te zien. En wat hier eveneens invloed op heeft komt doordat er voor mobiele advertenties nog altijd niet dezelfde tarieven worden gerekend als de traditionele search advertenties die te zien zijn op desktop.

 

Maar een toename van het mobiele zoekverkeer, nu dus meer dan via desktop, zal ook voor een verandering van de ads voor mobiel gaan zorgen. Alles daarover leest u in de presentatie van Jerry Dischler.

Stemgestuurde PA

Google hoopt dat zijn persoonlijke assistent, de stemgestuurde Google Now, een deel van dat mobiele zoekverkeer naar zich toe kan trekken. Echter, Apple en Microsoft hebben al soortgelijke diensten.