8656a6058012a14c766868d73aad133b_L

In tegenstelling tot de lichtelijk teleurstellende Agent Reboot dinsdag, is dag één van de Real Estate Connect een talkshow compleet met Las Vegas neon letters en een huisband. De beste sprekers hebben een goed verhaal, verpakt in rappe stand-up comedy.  Openingact Alexis Ohanian, jonge CEO en oprichter van onder meer het open platform Reddit, legde de lat hoog. 


In tegenstelling tot de lichtelijk teleurstellende Agent Reboot dinsdag, is dag één van de Real Estate Connect een talkshow compleet met Las Vegas neon letters en een huisband. De beste sprekers hebben een goed verhaal, verpakt in rappe stand-up comedy.  Openingact Alexis Ohanian, jonge CEO en oprichter van onder meer het open platform Reddit, legde de lat hoog. 

Doorspekt van typisch Amerikaanse gedragingen – onnodig applaus voor alles, überpersoonlijke verhalen van grote tegenslagen en nog grotere overwinningen en heel veel referenties aan geld – valt één ding mij als nuchtere Nederlander wel op: die Amerikanen weten het wel te brengen. Ze voegen de daad al op het toneel bij het woord, met name als het gaat om de ‘costumer experience’ die in de meeste presentaties centraal staat – ‘hoe bezorg ik mijn prospects en klanten offline en online een fijne, memorabele, unieke ervaring waardoor ze niet meer om me heen kunnen’. Of zoals Ohanian het brengt “you need experciences in every single minute, to make people remember you.”               

Reddit 

Met behulp van investeerder Combinator richtten Ohanian en vriend Steve, Reddit op, een customer generated newssite waar de gebruikers door te stemmen, kiezen wat het belangrijkste nieuws is. Ze kunnen hun eigen verhalen indienen en vervolgens kijken of het aanslaat en mensen het verhaal omhoog stemmen. Direct, ‘responsive’ en ‘helpful’. Men kan op elkaar reageren en vormen allerlei communities van gelijkgestemden.

Make what people want 

Eerlijkheid gebied te zeggen dat de site er niet uit ziet. Maar het is wel een groot succes.  Ohanians algemene verklaring voor niet alleen Reddits, maar alle succes is: make or do something people want. Veel start-ups, doorwinterde ondernemers en makelaars vergeten dat. Het gaat er niet om de nieuwste technieken, de mooiste site, de beste foto’s. Het gaat erom dat je iets biedt waardoor het leven van mensen aangenamer wordt. Een product met meerwaarde.

Unieke ervaring 

Wat jij te bieden hebt, moet mensen online aangeboden worden op een manier die hen een unieke ervaring geeft. Want doe je dat niet, dan is in deze tijd van het ongelimiteerde World Wide Web ‘the back button your worst enemy.’ De aandachtsspanne van de mensen op het internet is kort. Pak je ze niet op een gevoelsmatige, persoonlijke manier bij de kladden, dan staan ze nog geen seconde bij je stil.”Remember people: you are not so much competing against each other, as you are against funny video’s and photo’s of cute kittens!”

Be helpful and responsive 

Voor het pakken van de aandacht, moet je aandacht geven. Hier ligt volgens Ohanian een grote rol weggelegd voor de ‘positive feedback loop’. Het internet staat vol met mensen die vragen hebben over hun woning. Zoek in Reddit op ‘buy house’, en je krijgt onvoorstelbaar veel verhalen van mensen die een huis willen kopen, moeite hebben met het rond krijgen van de financiering. Verhalen over problemen die ze hebben met verbouwingen, contracten en veel klachten over makelaars. “You have special knowledge that you have to share. Be helpful. It is the small, helpful, human moments that get shared and emplified online.”

Als perfect voorbeeld toont Ohanian een brief van de belastingdienst aan een burger die 2250 dollar aan boetes had gekregen voor het te laat indienen van zijn aangifte. In de brief wordt hem de boete kwijtgescholden, omdat zijn verklaring dat ‘the brain turns to jello the first months you have a baby’ zo herkenbaar en begrijpelijk was. Deze humane actie van de belastingdienst bezorgde de normaal zo gehate dienst meer positieve media-aandacht dan elke denkbare marketingcampagne. Ohanians belangrijkste tip aan makelaars is dus: ‘be honest, be helpful, be responsive.’

Belangrijke lessen

Ten slotte nog enkele citaten waar makelaars in Nederland eens goed naar zouden moeten kijken:

“Don’t worry about the competition. When you start doing that, you stop innovating and stop listening to your customers.”

“’It’s the way we’ve always done it’, doesn’t cut it.”  

“Use technology as much as you can, but every chance you get, show the human behind the tech.”

 

“Respond to people that give you positive and negative feedback. Be grateful to them. They took the time to make you better.”