station-3714600_960_720

Het Rijk overweegt heffingen voor particulieren en ondernemers die profiteren van uitbreidingen van het openbaar vervoer in de grote steden. Dat schrijft het FD. Het geld wordt dan gebruikt voor nieuw ov.

Het Rijk overweegt heffingen voor particulieren en ondernemers die profiteren van uitbreidingen van het openbaar vervoer in de grote steden. Dat schrijft het FD. Het geld wordt dan gebruikt voor nieuw ov.

De logica achter het idee zit er volgens het FD in dat partijen die direct profiteren van investeringen in het ov daar nu geen financiële bijdrage aan leveren. Mensen die dicht bij het ov wonen hebben daar het meeste directe profijt van. Ze profiteren bovendien indirect doordat de komst van bijvoorbeeld een nieuw station in de buurt de waarde van een woning of kantoor kan laten stijgen.

5.000 euro per woning

Het ministerie heeft volgens het FD nog geen knopen doorgehakt maar zou denken aan een extra bijdrage van 5.000 euro per woning bij nieuwbouwprojecten, een hogere motorrijtuigenbelasting, een bijdrage uit de kilometerheffing voor vrachtwagens of een spitsheffing voor auto’s en vrachtverkeer. Voor eigenaren van bestaande woningen is een tijdelijke bereikbaarheidsheffing van 75 euro per jaar mogelijk of een opslag op de OZB, gekoppeld aan de stijging van de woningwaarde door een betere bereikbaarheid. Voor reizigers kan de ritprijs omhoog.

In Frankrijk is al een dergelijk systeem; woningbezitters betalen daar een stukje mee als hun woning door openbaar vervoer meer waard wordt.

Deze week presenteerde de ‘Mobiliteitsalliantie’ van 25 organisaties en vervoersbedrijven het Deltaplan 2030, om de groeiende mobiliteitsvraag op te vangen. Onderdeel daarvan zijn grote investeringen in het openbaar vervoer.

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zegt in een reactie dat het kabinet geen plannen voor een ‘ov-taks’ heeft, meldt De Telegraaf.

 

Bron: Radar