huurprijs

Bij het digitale platform Appeal hebben zich sinds de oprichting al honderden huurders gemeld. Appeal helpt huurders door bemiddelingskosten terug te vorderen, die deze huurders naar eigen zeggen onterecht hebben betaald.

Bemiddelingsbureaus en verhuurmakelaars brengen volgens Appeal nog te vaak kosten in rekening aan de huurder voor een vergoeding waar zij niet altijd recht op hebben. “De regel is dat de bemiddelaar niet in opdracht van zowel de verhuurder als huurder mag werken. Makelaars vragen nu bijvoorbeeld vaak bemiddelingskosten aan huurders, terwijl ze al in opdracht werken van de verhuurder. En dat mag niet”, vertelt Frank Oostrum van Appeal. “Ook als ze al in opdracht van de verhuurder opereren en alleen commissie opstrijken bij de huurder, zijn ze in overtreding.”

Appeal: claimwaarde van meer dan 100.000 euro

Volgens een schatting van Appeal strijken verhuurmakelaars en bemiddelaars per jaar onrechtmatig tientallen miljoen euro’s aan commissie op. De huurders die zich tot nu toe hebben gemeld, zijn tezamen goed voor een claimwaarde van meer dan 100.000 euro. De cijfers zijn volgens Frank Oostrum van Appeal gebaseerd op het aantal verhuisbewegingen in de vrije sector, het aandeel van huurbemiddelaars en een gemiddeld bedrag van 200 euro per verhuizing. Dat bedrag komt van toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Lees ook: ACM pakt oneerlijke huurbemiddelaars hard aan

Procedeerwinkel: bedrag dat Appeal noemt, is gedateerd

De Procedeerwinkel, die samenwerkt met de landelijke vereniging voor huurders, de Woonbond, plaatst kanttekeningen bij het bedrag van ‘tientallen miljoenen euro’s’ aan onterechte uitgaves van nieuwe huurders. “Volgens mij komt dat bedrag overeen met het tijdperk van vóór de nieuwe regelgeving. Een aantal jaar geleden werd vaak nog een volledige maand huur gevraagd als bemiddelingskosten”, zegt Max Darley van de Procedeerwinkel op AD.nl. “Inmiddels liggen de bedragen stukken lager en wordt het vaak anders genoemd. Dan spreekt een makelaar over bijvoorbeeld inschrijfkosten voor de website. We bekijken samen met de klant of hij een goede zaak heeft, wij nemen de kosten voor de rechtszaak op ons als we zeker weten dat het bedrag samen met die kosten zijn terug te vorderen.”

Woonbond: huurder moet opletten met welk bureau hij in zee gaat

De Woonbond snapt dat huurders dergelijke bureaus inzetten. “Als ze zelf proberen geld terug te vorderen, lukt dat vaak niet”, zegt Marcel Trip namens de Woonbond. ”Wij zeggen tegen leden: let goed op met wie je in zee gaat, maar op zichzelf is er niks mis mee.”

De Woonbond werkt al geruime tijd samen met de Procedeerwinkel. ”We merken dat veel bemiddelaars niet reageren op een brief waarmee de huurder de onterecht in rekening gebrachte kosten terugvordert. Ze hopen dat huurders het er dan bij laten zitten. Dat is toch anders als er een jurist aanklopt, waarvan veel bemiddelaars inmiddels ook weten dat die het gerust doorzetten tot een rechtszaak, mocht dat nodig zijn”, aldus Trip. Op de website van de Woonbond staat een check waarmee huurders kunnen kijken of ze hun kosten terug kunnen vorderen.

Ook Appeal constateert dat bemiddelaars vaak niet geneigd zijn terug te betalen na in gebreke te zijn gesteld door huurders. De restitutiebereidheid is laag. “De stap naar de rechter is voor een huurder heel groot, maar voor Appeal is die stap veel kleiner. Wij willen huurders informeren over hun rechten en dat recht op restitutie ook daadwerkelijk halen”, vertelt Oostrum.

Appeal wil ook de verhuurmakelaar bewust maken

Verhuurmakelaars maken volgens het platform vaak gebruik van de benarde positie waarin huurders zich op dit moment bevinden. “Wij hopen met Appeal huurders te helpen, maar ook verhuurmakelaars die zich van geen kwaad bewust zijn te informeren. Sommige bemiddelaars zijn heilig overtuigd van hun dienstverlening en hebben helemaal niet het idee dat ze iets fout doen. Het zou mooi zijn als we ook die groep kunnen bereiken.”

Focus op hulp via technologie

In tegenstelling tot andere juridische dienstverleners ligt bij Appeal verder de focus op hulp via innovatie en technologie. Frank Oostrum noemt als voordeel dat Appeal daardoor in staat is om veel mensen tegelijkertijd te helpen: “Onze missie is dat iedereen, ongeacht portemonnee en juridische kennis, geholpen moet kunnen worden.” Appeal heeft als wens Nederland een stukje eerlijker te maken. Het terugvorderen van huurbemiddelingskosten die makelaars onterecht in rekening hebben gebracht is nu efficiënter en sneller. Later zal Appeal zich ook gaan toeleggen op andere rechtsgebieden.

Samenwerking met rechtsbijstandverzekeraar

Appeal wordt in het doel om het recht toegankelijk te maken voor iedereen ondersteund door rechtsbijstandverzekeraar ARAG. “Als ARAG investeren wij graag in nieuwe manieren om mensen toegang tot het recht te bieden”, vertelt directeur innovatie van ARAG Richard Faas.

Lees ook: Landelijke huurprijsstijging bleef in 2019 onder de 5%