Twee partijen
“Er is ruimte voor twee partijen in de markt. Funda is er voor de makelaars en wij zijn er voor de makelaars en daarnaast ook voor de consument”, verklaart Van Veldhoven. “We merken een toename van professionele partijen die zich bij ons willen aansluiten door de beursnotering. Naast financieel is het marketingtechnisch ook heel interessant. Dat is een prettige bijkomstigheid.”
Eén eigenaar
Van Veldhoven: “Toen ik vernam dat Vivenda Media Groep op zoek was naar een internetplatform, heb ik contact gezocht en een groot belang genomen in hun holding. Onderlangs heb ik Zuka verkocht aan Vivenda Media Groep.” Van Veldhoven is nu de enige eigenaar van de holding. Met de formele afronding van de overname, treedt André Mirck terug als directeur van Vivenda en neemt van Veldhoven het roer over. Van Veldhoven wordt daarmee voorzitter van een beursgenoteerd fonds.
Groei
Het mediabedrijf verwacht door de koop een flinke groei van omzet en resultaat. Zoals in het persbericht beschreven: “De omzetgroei zal naar verwachting de resultaten van het jaar 2008/2009 tenminste evenaren.” Om een indicatie te geven, de eerste 9 maanden van 2010 werd een omzet gerealiseerd van 1,2 miljoen euro, ten opzichte van een omzet van 2,6 miljoen euro over de eerste negen maanden van 2009.
Consument wordt makelaar
Van Veldhoven gaat een nieuw platform op zetten voor consumenten. “We geven de consument, in tegenstelling tot Funda, meer de mogelijkheid om de makelaardij zelf in handen te nemen.” Zuka biedt bijvoorbeeld Te Koop-borden aan, maar geeft de consument ook de mogelijkheid om na inlog te zien hoe vaak er naar een woning is gezocht en hoe vaak en wanneer een woning is bekeken. Volgens Van Veldhoven is Funda van de NVM en is Zuka voor iedereen. “Het wordt een soort van advertentieplatform als Marktplaats, waarbij je informatie krijgt over je advertentie, in dit geval van een huis dat je te koop aanbiedt.”
Factotum
Met de samenvoeging van Zuka en Vivenda is ook Factotum meegenomen, een bedrijf dat drukwerk maakt voor de makelaardij. Van Veldhoven: “Als een consument bijvoorbeeld zelf een raamposter moet laten drukken, dat is niet te betalen. Wij zitten in de massa en maken het product toegankelijk.” Ook ander drukwerk en promotiemiddelen, die makelaars normaal inzetten, worden dus beschikbaar voor de consument. Hiermee groeit de multimediagroep binnen Vivenda Media Groep.
Nieuw uitgave Vivenda
De merken van Vivenda Media Groep blijven bestaan als losstaande onderdelen. “Wij gaan het blad Vivenda absoluut opnieuw uitgeven, in eerste instantie digitaal. Als de markt weer beter is, dan zullen we de woningen die daarvoor in aanmerking komen, in het blad onder de aandacht brengen. Later bestuderen we of we het weer in print gaan uitbrengen.”
Applicaties
De komende tijd wordt er vooral geinvesteerd in mobiele applicaties. “Voor de iPhone, iPad en Android. Ook het blad komt in app-vorm uit.” Mocht er overigens kapitaal nodig zijn, wat niet zo is volgens Van Veldhoven, dan stelt hij dat beschikbaar vanuit zijn eigen holding.
Bron: www.emerce.nl