feb4274796d93ff716e9650163a77fb8_L

Op 16 oktober is de website Wieisdebestemakelaar.nl gelanceerd, een website voor klantbeoordelingen van makelaars. VastgoedPRO-directeur Ed van de Bijl uit zijn twijfel over de site op zijn blog.

Op 16 oktober is de website Wieisdebestemakelaar.nl gelanceerd, een website voor klantbeoordelingen van makelaars. VastgoedPRO-directeur Ed van de Bijl uit zijn twijfel over de site op zijn blog.

De man achter Wieisdemakelaar, Han Tuttel, heeft op Descherpepen.nl gevraagd om reacties op de site vanuit de branche.

VastgoedPRO
Ed van de Bijl, directeur van brancheorganisatie VastgoedPRO heeft gehoor gegeven aan deze oproep en heeft een reactie geplaatst op zijn blog. De strekking van zijn verhaal is dat hij betwijfelt of consumenten het werk van makelaars kunnen beoordelen.

Geen oordeel over inhoud
Van de Bijl maakt een vergelijking. Volgens hem is een consument heel goed in staat om een vakantie te beoordelen. Of “menu 66 met ketjap” bij De Lange Muur. Maar dat wordt anders als het gaat om de “dipolateraalplaten van uw cv-ketel” of de “synchroniseerchip van uw airco van uw auto”. Het oordeel van de consument over dat soort onderwerpen raakt alleen het gedrag van de mensen met wie hij te maken krijgt. Inhoudelijk zegt het niks.

Zijn makelaars te beoordelen?
Van de Bijl vraagt zich af of bij de makelaardij niet sprake is van hetzelfde fenomeen: “Is de service van een makelaar een menu 66 met ketjap of een dipolateraalplaat? Wordt hij of zij beoordeeld op intrinsieke waarde of op uiterlijke kenmerken en gedrag?” Van de Bijl doet op zijn beurt ook een oproep richting branche: “Een beoordelingssite van makelaars en taxateurs door een buitenstaander, een ex-IT’er die de markt heeft verlaten, is dat een goed of een slecht iets? Mag ik uw mening horen? Ik laat het nog even in het midden!”