f6fb20ea3c8f8dda3a193feb6151eea7_L

Vroeger was de uiteindelijke prijs waarvoor een woning werd verkocht  vooral afhankelijk van de conjunctuur op de woningmarkt en dus lastig te beïnvloeden. Gelukkig zijn die tijden veranderd! De combinatie van de juiste makelaar, prijsbepaling en presentatie kunnen de kans op een geslaagde verkoop aanzienlijk vergroten. Met de juiste investering én prijsstrategie is de vraagprijs tegenwoordig wel degelijk beïnvloedbaar. 

 


Vroeger was de uiteindelijke prijs waarvoor een woning werd verkocht  vooral afhankelijk van de conjunctuur op de woningmarkt en dus lastig te beïnvloeden. Gelukkig zijn die tijden veranderd! De combinatie van de juiste makelaar, prijsbepaling en presentatie kunnen de kans op een geslaagde verkoop aanzienlijk vergroten. Met de juiste investering én prijsstrategie is de vraagprijs tegenwoordig wel degelijk beïnvloedbaar. 

In de Verenigde Staten wordt ‘home staging’ al jarenlang ingezet als professionele marketingtool bij de verkoop van woningen.  Ik kom zelf uit North Carolina en volg de ontwikkelingen van mijn vak op de voet. De afgelopen tijd zag ik steeds vaker berichten uit de VS voorbij komen van woningen die (ruim) boven de vraagprijs zijn verkocht. 

Zo las ik een artikel over een gestylde woning in Pasedena die 25% boven de vraagprijs was verkocht. De huiseigenaren hadden het advies van de professionele vastgoedstylist volledig opgevolgd. Ze hadden geschilderd, het behang en raamdecoratie verwijderd en de vloeren opgefrist. Minder dan twee weken later en 20+ biedingen verder verkochten ze hun woning $300.000 boven de vraagprijs. 

Niet veel later las ik een ander succesverhaal van een gestyled appartement dat 12% boven de vraagprijs was verkocht. Na styling ontving de makelaar 9 biedingen waarvan maar liefst 7 boven de vraagprijs.  

Afgelopen maand zag ik een Facebook bericht van een collega-stylist uit Los Angeles. Een door haar gestylde woning in San Gabriel was verkocht voor 13% boven de vraagprijs. Dat kwam netto neer op $77.000. 

Is dit een Amerikaanse trend? Een ver van ons bed show? Volgens mij niet. Het afgelopen decennium is vastgoedstyling  ook in Nederland  als marketingtool ingezet. Ik durf te zeggen dat Nederland tot de top 3 van trendzetters op het gebied vastgoedmarketing en -styling behoort. Een vergelijkbaar Nederlands succesverhaal kon dus ook niet lang uitblijven. Vorige week vertelde een van de makelaars waar ik mee samenwerk dat ze een ‘luxeprobleem’ had met een door mij gestylde benedenwoning. Ze had namelijk in een mum van tijd twee serieuze bieders! De eerste kijker bood meteen de vraagprijs. Niet veel later kwam er nog een kijker die, toen hij hoorde dat iemand anders de vraagprijs had geboden, zei: ‘Dan bied ik meer!’ Uiteindelijk is deze woning voor meer verkocht dan de royalere hoekwoning van hetzelfde type in dezelfde straat. 

Natuurlijk behaalt niet elke woningverkoper gegarandeerd hetzelfde resultaat. De woningverkopers uit de genoemde voorbeelden behaalden dit succes omdat ze alle instructies van de vastgoedstylist volledig opvolgden. Daarnaast namen ze een excellente makelaar in de arm die de markt goed kent en precies weet welke prijsstrategie het beste is. In deze gevallen bleken de kosten van de styling een goede investering die de verkopers royaal terugverdienden door de boven de vraagprijs geboden verkoopprijs.  

 

Paula Bullard, gecertificeerd vastgoedstylist bij Spot On Vastgoedstyling