Steekt uw makelaarskantoor tijd en geld in Facebook en Instagram maar brengt het nog niet het gewenste resultaat? Expert Sybren Smith geeft 5 tips waarmee u de conversie van uw Facebook-advertenties kunt maximaliseren.
Steekt uw makelaarskantoor tijd en geld in Facebook en Instagram maar brengt het nog niet het gewenste resultaat? Expert Sybren Smith geeft 5 tips waarmee u de conversie van uw Facebook-advertenties kunt maximaliseren.
Facebook en Instagram kennen geen geheimen voor expert en vaste trainer van Vastgoed Media Sybren Smith. Hij heeft ook meerdere klanten in de woningmakelaardij waaronder Kuijs Reinder Kakes, Internetmakelaars.nl en Veldhaak & Keijzer. Hij ziet dat veel makelaardijkantoren geregeld iets posten op hun bedrijfspagina in de hoop volgers en bereik te generen. “Maar in het huidge tijdperk is het organisch bereik van Facebook – zeker van bedrijfsposts – minimaal. Voor echte impact op Facebook is adverteren een must.”
Meer concurrentie op Facebook
Die impact wordt mogelijk door de enorme nauwkeurigheid die Facebook-adverteren biedt om heel specifieke doelgroepen te bereiken. “En dat tegen relatief lage budgetten. Maar nu steeds meer bedrijven deze voordelen van adverteren op Facebook leren kennen, neemt de vraag toe en daarmee groeien de concurrentie en de prijzen.” Smith adviseert makelaars dan ook om nú te gaan werken met deze marketingtool, voordat de prijzen te hard stijgen. Om u op weg te helpen geeft de expert 5 tips:
- Pak de aandacht aan het begin van de klantreis
“Om met uw Facebook-advertenties optimale conversie te behalen, dient u zich eerst te realiseren in welk gedeelte van de klantreis dit medium de klant bereikt. Dat is in het begin van de klantreis, in de oriënterende fase. Wanneer je het hebt over de Google marketingfunnel AIDA, spelen Facebook-advertenties voor makelaars vooral een rol in de Aandacht- en Interessefase. Dat betekent dat u dit middel vooral kunt inzetten om meer bekendheid te genereren voor uw kantoor, voor een woning of voor het genereren van softere conversies. Daarmee doelen we op campagnes waarmee u interesse wekt in uw dienstverlening, en die aanzetten tot het opnemen van vrijblijvend contact. Denk aan gratis waardebepalingcampagnes, e-boek downloads met gratis maar kwalitatieve verkoopadviezen, of webinars over 10 gouden aankoopregels.” - Meten = weten
“Zorg altijd dat u de hele campagnefunnel in kaart brengt zodat u de Return On Investment helder hebt. Dat kan heel gemakkelijk door gebruik te maken van bijvoorbeeld de Facebook-pixel en Google Analytics. Meer informatie over de praktische inzet van deze twee tools volgt in de training.” - Testing, testing
“Bedrijven die langdurig succesvol zijn op Facebook, hebben gemeen dat ze continu winstgevende campagnes hebben lopen. Dat vereist het lef om dingen uit te proberen met kleine budgetten en continu te testen met verschillende doelgroepen en advertenties. Goedlopende campagnes worden vervolgens continu doorontwikkeld en op de kleinste onderdelen getest en verbeterd. Makelaars moeten daarvan leren. Durf te proberen, test, stuur bij, optimaliseer. En dat in een continu proces. Losse flodders zijn weggegooid geld en verspilde energie.” - Remarketing
“Het is eeuwig zonde om opgewarmde doelgroepen vervolgens ongemoeid te laten! Denk aan bezoekers van uw eigen website, viewers van uw video’s, afzenders van likes en reacties op uw Facebook-activiteiten. Dit soort doelgroepen zijn bij uitstek en met veel gemak opnieuw te bereiken met Facebook advertenties.” - Opvallend en aantrekkelijk
“Gebruikers van social media krijgen zoveel berichten dat een opvallende en aantrekkelijke advertentie cruciaal is om de aandacht even vast te houden. Facebook advertising biedt twee middelen die zich daarvoor uitstekend lenen.”
Video
Het mag geen verrassing zijn dat video de aandacht pakt tijdens het scrollen door een tijdlijn. Belangrijk daarbij zijn vier kenmerken:
- Mensen beoordelen in ongeveer 3 seconden of ze doorscrollen. Er moet dus in de eerste seconden actie zitten. Open dus nooit met een stilstaand scherm met uw logo of iets dergelijks, maar met bewegend beeld van een triggerende setting;
- Een video-advertisement mag niet langer duren dan 1 minuut;
- Storytelling: je moet een goed verhaal vertellen. Neem mensen mee;
- Een video-advertisement móet zonder geluid te begrijpen zijn. Maar liefst 80 procent van alle Facebook-gebruikers kijkt video’s zonder geluid!
Canvas-advertenties
Smith: “Dit is een hele gave optie binnen Facebook-advertenties: een advertentie waarin je foto’s, video en tekst kwijt kan. Wanneer de advertentie wordt aangeklikt, gaat hij direct full screen, dus het beeld heeft een maximaal effect en de Facebook-gebruiker wordt niet verleid om iets anders aan te klikken.” Extra voordeel van beide: videoviewers en canvasopeners zijn beide gemakkelijk te retargeten, zodat je de gewekte interesse kan vasthouden.
Schrijf u in voor de training op 10 juli
Sybren Smith deelt al zijn kennis tijdens de trainingen Facebook en Instagram contentstrategie op 18 september en Effectief adverteren op Facebook en Instagram op 25 september. Schrijf u in voor deze training en krijg in een dag alle benodigde praktische kennis aangereikt voor meer interactie en conversies via Instagram en Facebook.
Sybren Smith is eigenaar en oprichter van Geheim van de Smith