Eenvoudige manieren om kosten te besparen:
- Jaarlijks kosten evalueren, budgetteren en bewaken
- Duidelijke taak/functieomschrijving voor elke medewerker
- Teambuildingsactiviteiten organiseren ter motivatie
- Het CRM-pakket voor je laten werken
- Efficiënte routing
- Goed communiceren met klanten en (deel)diensten en (media)kosten doorberekenen
- Inkoopcontracten herzien of gunstiger afsluiten (eventueel met collega’s)
- Openingstijden beoordelen
- Verzekeringen inventariseren
- Recyclen (papier, cartridges)
- Energiezuinige maatregelen treffen
- ‘Uitgeklede’ werkstations in plaats van dure desktopcomputers installeren
Ingrijpende manieren om kosten te besparen:
- Bedrijfsstructuur veranderen: van traditioneel naar flexibel model
- Dienstverlening industrialiseren
- Diversificatie in dienstverlening met participatie van bestaande medewerkers
- Nut van (vaak dure) kantoorlocatie heroverwegen
Bron: Vastgoed