Niet alle makelaarskantoren kunnen zich een eigen ICT-afdeling veroorloven. Maar grote kantoren die niet alleen makelen, maar ook een fors ontwikkelde hypotheek- en verzekeringstak bezitten, kunnen eigenlijk niet zonder. Makelaar Guijt sprak hierover in Vastgoed 7 2007.

Niet alle makelaarskantoren kunnen zich een eigen ICT-afdeling veroorloven. Maar grote kantoren die niet alleen makelen, maar ook een fors ontwikkelde hypotheek- en verzekeringstak bezitten, kunnen eigenlijk niet zonder. Makelaar Guijt sprak hierover in Vastgoed 7 2007.

Als makelaarskantoren met een eigen ICT-afdeling de kantoorautomatisering voor de takken afzonderlijk redelijk op orde hebben, komt al snel de vraag om de hoek kijken of ook de ‘tussenschotten’ niet op een slimme manier kunnen worden verwijderd. Maar hoe pak je de modernisering van het CRM-beleid aan?

Integratie CRM-pakket
Met die vraag speelt ook financieel dienstverlener, verzekeraar én makelaar Guijt in het Gelderse Gendt. Op de ICT-afdeling van zijn bedrijf werken drie mensen die de automatisering in goede banen moeten leiden. Gertjan Botterblom, één van de drie, legt uit wat de integratie van het CRM-pakket zoal inhoudt.

Nieuw serverpark
Botterblom: “De eerste stap die hebben gezet, is de installatie van een compleet nieuw serverpark. Het technische beheer daarvan is helemaal uitbesteed. De server staat nog wel op ons hoofdkantoor, maar wij blijven er met onze vingers vanaf. Applicatiebeheer is onze taak. We houden zodoende heel nauw voeling met de gebruikers. Zij zeggen wat ze willen, wij zorgen dat het erin komt.”

Juiste CRM-pakket
Botterblom is nu met bezig met het selecteren van het juiste CRM-pakket. “Eerst gaan we aan de slag met de bronapplicaties die wij gebruiken voor de verschillende disciplines. Die moeten worden opgeschoond en geüpdatet. Daarna kan dan een keuze gemaakt worden. Met de CRM volgt dan ook de overkoepelende structuur.”

Eén database
Voor de kantoorautomatisering kozen de makelaars van Guijt voor Yes-co. Botterblom: “Het concept van één database sprak ons destijds erg aan. Iedereen, of dat nu de makelaar, de klant, de notaris of de bezoeker is, maakt gebruik van dezelfde database. Met een aantal makelaarskantoren en Yes-co zijn we nu bezig met een inhaalslag, waarin we Outlook verruilen voor de applicatie van Yes-co. De agenda, het mailverkeer en de procedures gaan we erin zetten. Een volgende stap is dat we het woningaanbod aan een facelift onderwerpen. Klanten kunnen dan inloggen en alles online bekijken.”

Bron: Vastgoed