De functie van de makelaar verandert snel. De toekomstige makelaar wordt een consultant, waarbij de informatievoorziening een nog grotere rol gaat spelen. Objectgericht denken wordt klantgericht denken. Met name de technologische ontwikkelingenworden steeds belangrijker.

De functie van de makelaar verandert snel. De toekomstige makelaar wordt een consultant, waarbij de informatievoorziening een nog grotere rol gaat spelen. Objectgericht denken wordt klantgericht denken. Met name de technologische ontwikkelingenworden steeds belangrijker.

1. Technologie blijft hulpmiddel
Technologie gebruik je om iets tot stand te brengen. Niets meer en niets minder. Adopteer alleen ontwikkelingen die bij je makelaarskantoor passen. Nieuwe technieken zijn niet dwingend voor te schrijven.


2. Keuzes maken

Door de steeds snellere ontwikkelingen heeft de makelaardij steeds sneller meer keuzemogelijkheden. Plaats je de verkoopobjecten alleen op je eigen website, of daarnaast ook op Funda, Jaap of andere verzamelsites. Welke rol speelt de makelaar in het aankoop of verkoopproces? Mag de klant zelf meedoen of doet de klant het helemaal zelf?


3. Aanbodgestuurd naar vraaggestuurd

Het marktprincipe van de vastgoedmarkt is in beweging van aanbodgestuurd naar vraaggestuurd. Makelaars makelen daardoor anders dan voorheen. Kijk maar naar de ontwikkeling van facility management, het in beheer nemen van woningen, waarbij de klant service en onderhoud niet meer zelf regelt.


4. Trends
Speel eerder in op trends en denk na over de gevolgen voor de makelaardij. Er komen bijvoorbeeld steeds meer thuiswerkers. Misschien moet er een ander type woningen worden gebouwd, waarin mensen een werkplek kunnen realiseren. Of misschien moeten er kantoren bij dorpen worden neergezet, waar thuiswerkers een kamertje kunnen huren.


5. Database

Een goede relatie met een klant op langere termijn is belangrijker dan een eenmalige deal. Van zo’n klant kun je gegevens in een database zetten en hem volgen in verschillende levensfasen. Uitdf onderzoek is gebleken dat Nederlanders gemiddeld een keer in de zeven jaar verhuizen en dan in dezelfde regio blijven wonen. Dan weet je dus wanneer ze in de markt zijn voor iets nieuws. Als je pro-actief meedenkt, houd je mensen op de hoogte van aanbiedingen.


6. Meer klantgericht opereren

Verfijn de database. Als je daar ook nog de beheerfunctie bij betrekt, heeft de makelaar automatisch vaker contact met zijn klanten. Dan weet hij wat er speelt, zodat hij af en toe kan toetsen of er behoefte is aan verandering. Maar dat doen makelaars niet, ze blijven zitten wachten achter hun bureautje.”


7. Internet
Door internet kun je gemakkelijk op behoeften inspelen, door te werken met inlogcodes en profielen. De klant kan dan alleen bekijken wat bij hem past. Nu is het nog zo dat het complete aanbod op internet wordt gezet. Je kunt hooguit selecteren op aantal kamers en prijs. Er kan veel meer worden gedaan met selectiecriteria. Behoefte aan scholen, veiligheid, winkels, fitness, parkeergelegenheid, groenvoorziening, noem maar op. De makelaar moet zijn aanbod veel gerichter brengen.

Met medewerking van Cor Molenaar, marketingdeskundige.

Bron: Vastgoed