‘Krapte op woningmarkt houdt aan, maar gekte neemt af’, een kop van april dit jaar op RTLZ nieuws. Inderdaad, de koopwoningen vliegen als warme broodjes over de toonbank. Maar hoe zit het met de huurmarkt? Is de gekte daar net zo groot en hoe gaan mensen op zoek naar een huurwoning?
Om antwoord op deze vragen te krijgen heeft Team Nijhuis (specialist op het gebied van online marketing) onderzoek verricht naar het zoekgedrag van mensen die een huurwoning zoeken in Nederland. Zoals elke zoektocht naar een nieuw product of een dienst begint ook de zoektocht naar een nieuwe woning over het algemeen online. Je typt als zoeker een bepaald zoekwoord in, bijvoorbeeld ‘huurwoningen’ en Google laat de meest relevante websites zien met een aanbod van huurwoningen.
Topposities in Google belangrijk
De kans is vervolgens groot dat de zoeker klikt op het resultaat dat bovenaan in Google staat. Uit statistieken blijft zelfs dat circa twee derde van de Google-zoekers klikt op de bovenste 5 resultaten in Google. Voor de woningverhuurder en verhuurmakelaar toont dit direct aan waarom deze topposities zo belangrijk zijn. Wanneer je website bovenaan staat als de klant zoekt op ‘huurwoningen’ is de kans groot dat diegene de huurwoningen op jouw pagina gaat bekijken. Uiteindelijk kan een simpele zoektocht via deze zoekmachine zelfs resulteren in het vinden van een geschikte huurwoning.
Voor woningverhuurders zijn de zoektermen van de klant interessant. Hieronder staan de vijf populairste zoektermen die klanten gebruiken tijdens de zoektocht naar een huurwoning:
Puur op deze vijf zoektermen wordt maandelijks al bijna 40.000 keer gezocht in Google. Uiteraard bestaan er verder nog zoektermen die gericht zijn op typen woningen, zoals “appartement te huur” (2.400 zoekvolume). En vergeet ook het zoekvolume niet op huurwoningen in specifieke steden en regio’s in Nederland. Hierbij kun je onder andere denken aan “huurwoning Rotterdam” (8.100), “huurwoning Amsterdam (4.400)” of “huurwoning Utrecht”(2.900).
Gezamenlijk zorgt dit maandelijks voor honderdduizenden zoekopdrachten die gericht zijn op het huren van een woning. Als woningverhuurder is de potentie dus enorm wanneer je goed scoort in Google op de juiste zoekwoorden.
Zoekvolumes Google per provincie
Het bepalen van zoekwoorden is essentieel voor ieder kantoor dat woningen verhuurt. In de meeste gevallen zullen kantoren actief zijn in specifieke provincies of steden. Het is dan relevanter om te kijken naar de desbetreffende zoekvolumes per provincie of stad. Wanneer wij de top 5 zoektermen op het gebied van woningverhuur selecteren, zijn dit de zoekvolumes op provinciaal niveau:
Wederom zijn hier alleen de algemene zoektermen meegerekend zoals ‘huurwoningen’ en ‘huis te huur’. En is er geen rekening gehouden met zoekopdrachten die gericht zijn op het huren van woningen in specifieke steden, gemeenten of regio’s. Wanneer dit wel wordt meegerekend tijdens het zoekwoordonderzoeken, zal het totale zoekvolume per provincie met een veelvoud worden vermenigvuldigd.
SEO scan
Uit bovenstaande zoekvolumes blijkt dat de potentie voor woningverhuurders binnen iedere provincie en stad enorm is. Maar wat kun je hier precies mee als verhuurder? Veel online marketingbureaus bieden een zogeheten SEO scan aan, die erg leerzaam is om te doen. Veelal zijn deze SEO scans gratis en ze bieden veel inzicht in de zoekopdrachten binnen elk werkgebied.
Zoekmachinemarketing
Dankzij de onderzochte zoekvolumes kan de verhuurder een strategie bepalen op het gebied van zoekmachinemarketing. Deze vorm van marketing maakt het mogelijk om potentiële huurders naar je website te sturen via Google. Binnen Google heb je twee opties qua zoekmachinemarketing: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).
Search Engine Optimization
Search Engine Optimization (SEO) is een organische manier om bovenaan in Google te komen. Het algoritme van Google bepaalt welke website bovenaan in de zoekmachine komt. Websites worden hiervoor beoordeeld op honderden criteria. Zo bekijkt Google onder andere of er voldoende waardevolle content aanwezig is op de site. Maar ook technische aspecten en het design zijn relevante factoren. SEO wordt meestal als ‘gratis’ aangemerkt. Je hoeft namelijk niets aan Google te betalen wanneer een bezoeker op je website komt via deze organische resultaten.
Search Engine Advertising
Search Engine Advertising (SEA) houdt in dat je gaat adverteren in Google. Met behulp van SEA kun je adverteren op vooraf gekozen zoektermen – bijvoorbeeld ‘huis huren in Den Haag’ – en is je website alleen zichtbaar wanneer de Google-bezoeker deze term intypt. De zoeker ziet vervolgens een tekstadvertentie van jouw bedrijf bovenaan in Google staan. Wanneer de zoeker op deze advertentie klikt, moet je een bepaald bedrag betalen aan Google. Ons advies is om een AdWords specialist in te huren om dit te realiseren, dit is namelijk complexe materie.
Google optimaal inzetten
Beide soorten zoekmachinemarketing kunnen voor woningverhuurders interessant zijn. Het is vooraf echter essentieel om een juiste strategie te bepalen. Zo moet je bij SEO een duidelijk beeld hebben van alle factoren waar je website en content aan moeten voldoen. En aangezien iedere klik (veel) geld kost tijdens het inzetten van SEA, wil je ervan overtuigd zijn dat deze vorm van marketing correct wordt ingezet.
Zo bestaan er tijdens het adverteren via Google diverse mogelijkheden om een optimaal resultaat te behalen. Om te beginnen bestaat de mogelijkheid om te targetten op locatie. Wanneer je als woningverhuurder bijvoorbeeld alleen actief bent in Utrecht, is dit in te stellen tijdens het adverteren. Bovendien kun je zeer gericht zoektermen bepalen. Zo bepaal je exact wanneer jouw website wel óf niet getoond moet worden als tekstadvertentie.
Meer woningen verhuren dankzij digitale marketing?
Online vindbaar zijn is tegenwoordig essentieel voor iedere woningverhuurder en verhuurmakelaar. Heb je hulp nodig tijdens het inzetten van SEA en SEO? Of moeten je huurwoningen online optimaal vindbaar zijn? Kies dan voor een ervaren en betrouwbaar marketingbureau om mee samen te werken. Zo voorkom je onnodige kosten, vergroot je je online zichtbaarheid en bereik je meer (potentiële) huurders.