callcentersmall

Het traditionele businessmodel is uitgewerkt. Het moloch dat kantoor heet, lijkt zijn einde te naderen. Maar wat zijn de opties?

 


Het traditionele businessmodel is uitgewerkt. Het moloch dat kantoor heet, lijkt zijn einde te naderen. Maar wat zijn de opties?

 

Centrale backoffice

De Rotero groep maakt bij haar organisaties op het gebied van marketing en franchise in de makelaardij met succes gebruik van het centrale backoffice-principe. Algemeen directeur Jan Werkman: “Garantiemakelaars, Woonaccent Makelaars en Beetjehulp.nl hebben geen eigen backoffice, maar maken gebruik van de centrale backoffice Centrado. Op deze wijze kan de commerciële binnendienst worden afgeslankt. Vaste kosten worden hierdoor variabel. Door de centrale aanpak is bovendien sprake van een behoorlijke efficiencyslag waarbij digitalisering een cruciale rol speelt. Het flexibele kantoor van de toekomst is gecreëerd.”

Vanuit huis

Franchiseformule Huizenman gooit het over een ander boeg. Huizenman is opgericht door de Haagse leraar Hans Pieterson. In 2004 startte hij met een kostenbesparende formule vanuit huis waarmee hij relatief eenvoudig succes had. Dit systeem bouwde hij op franchisebasis al snel verder uit onder de naam Huizenman makelaardij.

Agentschappen

Naast werken vanuit huis, is het ook mogelijk de binnendienst uit te besteden aan een provider of de frontoffice te flexibiliseren door gebruik te maken van agentschappen. Belangrijk signaal in een veranderende markt is dat ook de NVM op zoek is naar meer diversificatie in het makelaar-zijn. Zo wordt gekeken naar agentstructuren aangezien de NVM verwacht dat het model ‘brokeragent’ zich zal gaan ontwikkelen.

Bron: Vastgoed