De toekomst van de makelaar ligt onderweg en bij de klanten thuis. Het fysieke kantoor wordt secundair. Mobiel werken gaat niet aan de makelaardij voorbij. Maar wanneer moet je als makelaar overstappen op een mobiel kantoor? Onderstaand stappenplan helpt je bij deze beslissing: is een mobiel kantoor iets voor mij?

De toekomst van de makelaar ligt onderweg en bij de klanten thuis. Het fysieke kantoor wordt secundair. Mobiel werken gaat niet aan de makelaardij voorbij. Maar wanneer moet je als makelaar overstappen op een mobiel kantoor? Onderstaand stappenplan helpt je bij deze beslissing: is een mobiel kantoor iets voor mij?

  • Kijk eens kritisch naar je huidige werkwijze. Is die goed georganiseerd of wil je nog veranderen? Het is handig om daar eerst aan te werken.
  • Past digitaal werken bij de buitendienst (veel typewerk ligt sommige makelaars helemaal niet)?
  • Is mobiel werken efficiënt, gezien het aantal medewerkers op het kantoor?
  • Kijk goed wat je wilt automatiseren. Wat zou je onderweg (meer) willen doen op het gebied van agendabeheer, contactendatabase, notities en klantendossiers?
  • Overleg met al het personeel wat je samen wilt invoeren, wanneer je begint en welke apparatuur nodig is.
  • Schaf de apparatuur aan na zorgvuldige inventarisatie met een goede telecommunicatieadviseur.
  • Sluit een goed doordacht contract af met de provider voor dataverkeer, UMTS of HDSAP. Met het zogenaamde datacard-abonnement kun je zelf bepalen hoe snel je de verbinding wilt en wat je datalimiet is. Of kies je liever voor WiFi, met het nadeel dat je niet overal verbinding kunt maken?
  • Zorg dat de automatisering helemaal in orde is, anders veroorzaakt het alleen maar ergernis.
  • Nieuwe methodes bieden nieuwe mogelijkheden. Probeer elkaar te ondersteunen met bijvoorbeeld tips over de werkwijze van telefoons.
  • Maak afspraken over de werkwijze en evalueer die in een bijeenkomst met het personeel. Spreek een vaste dag in de week af voor deze vergadering. Dat is goed voor de onderlinge band en collegialiteit.
  • Als de werkzaamheden meer gestroomlijnd zijn, wordt het tijd voor het invoeren van klantendossiers die via internet in te zien zijn (al dan niet met filter).
  • Breng de activiteiten op een andere manier onder de aandacht: in de lokale supermarkt, op een plein met een rijdend kantoor, via displays of digitale vitrines.
  • Benut de contactmomenten. Door middel van jouw mobiele apparatuur kun je veel sneller even contact leggen met (potentiële) klanten. Doen!
  • Als je tijd investeert in het onder de knie krijgen van de mobiele mogelijkheden wordt het effect echt zichtbaar en zijn de klanten tevreden. Het levert zelfs meer klanten op.

Bron: Vastgoed