1. Eerste werkweken
Een goed begin is het halve werk. Gooi een nieuwe medewerker dan ook niet direct in het diepe, maar neem tijd om hem wegwijs te maken in de organisatie en de werkzaamheden. Dat geldt met name voor medewerkers met weinig ervaring. Een goede introductieperiode is een investering die zich terugbetaalt.
Besteed dus vooral de eerste weken voldoende aandacht aan de nieuwe medewerker. Zorg ervoor dat hij snel de weg leert kennen binnen de organisatie. Ook voor de introductieperiode geldt dat de eerste indruk enorm belangrijk is.
Zorg er dus voor dat alles goed geregeld is. Dat betekent een schoon en opgeruimd bureau – en wat denk je van een welkomstbloemetje? – en dat de eventuele lease-auto, bedrijfstelefoon en/of notebook klaar staan. Een nieuwe medewerker die zich welkom voelt, haalt straks het onderste uit de kan voor de organisatie!
2. Functioneringsgesprekken
In veel branches is het de gewoonste zaak van de wereld om minimaal eenmaal per jaar een functioneringsgesprek te houden met werknemers. In de makelaarswereld komt dat echter veel minder voor. Dat is jammer, want een functioneringsgesprek kan voor beide partijen erg nuttig zijn.
Doel van een functioneringsgesprek is om stil te staan bij de taken en werkzaamheden, de samenwerking, de arbeidsomstandigheden en de ontwikkelingsmogelijkheden.
In een goed functioneringsgesprek worden de behoeften en de mogelijkheden van zowel de medewerker als de organisatie geïnventariseerd en zo goed mogelijk op elkaar afgestemd. Het gaat dus nadrukkelijk om tweerichtingsverkeer, waarbij wederzijdse wensen en verwachtingen besproken worden.
3. Beoordelingsgesprek
Een functioneringsgesprek is geen beoordelingsgesprek! Idealiter volgen uit een functioneringsgesprek concrete afspraken en/of doelen voor de naaste toekomst. Deze worden schriftelijk vastgelegd, zodat bij een volgend (beoordelings)gesprek de voortgang beoordeeld kan worden. Een goed functioneringsgesprek vereist openheid van beide kanten. Een organisatie die dit goed aanpakt, wint aan tevredenheid bij zijn werknemers.
4. Afscheid
Juist binnen kleine organisaties wordt vaak de fout gemaakt een aangekondigd vertrek persoonlijk op te vatten. Niet zelden is de werksfeer dan de laatste weken of maanden – afhankelijk van de opzegtermijn – nogal ‘ijzig’.
Het is jammer als een werknemer die zijn afscheid heeft aangekondigd niet of nauwelijks meer bij de lopende zaken wordt betrokken, want hij is niet van de ene op de andere dag onbekwaam. Zo lang de medewerker nog in dienst is, kan hij van waarde zijn.
Werkgevers moeten vóór alles beseffen dat een arbeidsovereenkomst in de eerste plaats een zakelijke overeenkomst is. Neem een vertrek dan ook niet persoonlijk op en ga dus met het (aanstaande) afscheid van een medewerker zakelijk om. Neem voldoende tijd om lopende dossiers af te handelen of tijdig over te dragen aan een opvolger of een andere collega. Dat is voor het eigen kantoor prettig, maar ook voor de vertrekkende medewerker!
De makelaarswereld is klein. Direct of indirect kent iedereen elkaar. De kans dat een werkgever een voormalige werknemer weer eens tegenkomt, is bepaald niet klein. Reden te meer om ook het vertrek in goede harmonie te laten verlopen.
Bron: Vastgoed