De vraag is niet óf ons vak gaat veranderen; dat doet het al. De vraag is in welk tempo en in welke richting dat gebeurt. Het antwoord is belangrijk: je visie op de toekomst bepaalt de inrichting van je kantoor vandaag.
De vraag is niet óf ons vak gaat veranderen; dat doet het al. De vraag is in welk tempo en in welke richting dat gebeurt. Het antwoord is belangrijk: je visie op de toekomst bepaalt de inrichting van je kantoor vandaag.
De makelaar van de toekomst
Als jullie met me mee willen dromen, dan zie je in 2012 wellicht een woningmarkt waar alleen gepassioneerde makelaars werken. Voor hen is belangrijk mét wie en vóór wie ze werken.
Die makelaars werken vaak gewoon vanuit huis, of wellicht geheel kantoorloos. Steeds vaker worden ze gesteund door wat ze in Amerika brokers noemen. In de toekomst kan dat soort (franchise) organisaties in Nederland alleen overleven als ze veel toevoegen. Zij halen hun bestaansrecht niet meer uit de oude manieren van ondersteuning (zoals marketing en automatisering) maar uit daadkracht in het aanjagen van innovatiekracht van de makelaars en hun netwerk.
Innovatieve makelaar
Als ik verder kijk, zie ik een optimale uitwisseling van nieuw ontwikkelde apps en kantoorautomatisering. Ik zie een tool die ontwikkeld is door het ene makelaarspakket, ook ingeplugd worden in een concurrerend pakket. En ik zie een app die ontwikkeld is buiten de makelaardij, ingelezen worden in de kantooromgeving van de makelaar.
Samenwerken is de toekomst
Ook zie ik makelaars gegevens uitwisselen over de vraagzijde van de markt: dat resulteert onder meer in kettingen van woningtransacties en huizenruil. Ik zie verkopers van woningen die gezamenlijk in een kettingtransactie zitten, met elkaar het (rest)financieringsvraagstuk van hun collega-verkopers in de ketting oplossen. Men heeft een gezamenlijk belang. Daarom ligt samenwerken voor de hand. Immers: met de verkoop van het laatste huis in de ketting, zijn alle huizen in die ketting verkocht.
Een kantelende woningmarkt begint met optimale openheid: eerlijke communicatie tussen makelaar en klant. Zodat zij gebruik kunnen maken van elkaars netwerken, al dan niet ontsloten door de sociale media. Maar het gaat verder: het vergt moed van een makelaar om medewerking te vragen van haar klanten. (Trans)acties komen tot stand in optimale samenwerking. Pas met transparante en eerlijke samenwerking, komen kettingen, huizenruil, bruikbare apps en samenwerking in de keten tot stand. Echte crowdsourcing, crowdfunding en co-making begint bij moed. De moed om enerzijds de regie te houden over het proces, en aan de andere kant de regie over de informatievoorziening deels over te geven aan de markt.
Durf jij dat aan?
Philipine Vinke
Vinke Veluwe Makelaars