e162e41c2016dbf9a4f7ef4fa6de229c_L

Het is geen nieuws meer dat het vak makelaar de afgelopen jaren een behoorlijke uitdaging is geworden. Tegenwoordig ben je als makelaar veel meer betrokken bij het verkopen van een huis dan voorheen. Misschien heb je als makelaar al wat nieuwe ideeën tot praktijk gebracht, maar heeft dit nog geen zoden aan de dijk gezet. In dit artikel geef ik een aantal concrete tips en praktijkvoorbeelden om je huisverkopen te stimuleren.

 


Het is geen nieuws meer dat het vak makelaar de afgelopen jaren een behoorlijke uitdaging is geworden. Tegenwoordig ben je als makelaar veel meer betrokken bij het verkopen van een huis dan voorheen. Misschien heb je als makelaar al wat nieuwe ideeën tot praktijk gebracht, maar heeft dit nog geen zoden aan de dijk gezet. In dit artikel geef ik een aantal concrete tips en praktijkvoorbeelden om je huisverkopen te stimuleren.

 

Sta open voor nieuwe ideeën

Je zult als makelaar altijd een stapje verder moeten gaan. Dat klinkt natuurlijk behoorlijk cliché en daarom doen we er vaak ook niet aan. We hebben immers een prima zondebok. Namelijk; de dichtgegroeide woningmarkt. Als het woord al niet bestond, dan was dit het woord van het jaar 2012 geworden, zo vaak haalt de woningmarkt het nieuws.

Een groot deel van het probleem van de woningmarkt zal echter niet uit zichzelf opgelost worden. Natuurlijk zou het prachtig zijn als Den Haag meer maatregelen zou nemen om de markt open te breken, maar het is niet de moeite waard om energie te besteden aan zaken die je niet kunt veranderen. Dus in plaats van ons te richten op de conditie van de huizenmarkt, gaan we ons vandaag richten op zaken die we wel kunnen veranderen: het verhogen van het aantal huisverkopen.
 

Hoe stimuleer je huisverkopen in deze markt?

Dichter bij de klant staan. Zorg dat je bereikbaar bent op internet en op een persoonlijk niveau. Zorg daarom dat je te vinden bent op internet en maak gebruik van Social Media. Het punt is dat ook dit verhaal al een aantal jaar oud is, maar er schijnbaar onvoldoende kennis bij makelaars over hoe marketing te voeren op internet. In een middelgrote gemeente als Arnhem zitten al circa 40 makelaars. Het overgrote deel van deze makelaars heeft vast een website, Facebook-pagina en een blog. Je zult dus echt met iets nieuws moeten komen en actief hiermee aan de slag gaan om de klant te bereiken.

Dit heb ik zelf ervaren in mijn eigen branche, de kantorenmarkt. Mijn doelgroep heeft geen behoefte aan een groot pand en een langdurig contract. De nieuwe trend van de flexkantoren sluit dus prima bij mijn doelgroep aan. Daarnaast is het huren van een kantoor slechts een klein onderdeel van het totaalpakket.

Wil je je dus echt onderscheiden, biedt dan diensten aan die aansluiten op de doelgroep die je voor ogen hebt en niet dezelfde diensten die elke andere makelaar in de buurt ook aanbiedt.

Makkelijker gezegd dan gedaan; geef eens voorbeelden

Het is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan; iets nieuws aanbieden. Mijn ervaring leert dat je veel ideeën kunt opdoen door vooral te luisteren. Hier is Social Media dan ook uitermate geschikt voor. Als je openstaat voor je bezoekers, zul je namelijk echt weten wat er speelt bij jouw (potentiële) klanten. Hier kun je dan je dienstenpakket op aanpassen.

Twee praktijkvoorbeelden

Voorbeeld A: Een potentiële klant benadert je voor een huis. Uiteindelijk hoor je niets meer van deze persoon. Misschien heeft deze persoon een ander huis gevonden en een andere makelaar in de hand genomen. Dat kan. Je kunt dan altijd een berichtje achterlaten hoe de verkoop gaat.

Wellicht is de verkoop al helemaal afgerond, maar misschien liggen er toch obstakels op de weg. Afhankelijk van de situatie kun je je jouw visie geven. Het kan zijn dat een huis een andere aanpak nodig heeft om te verkopen. Door jouw advies aan te bieden, laat je zien dat je naast een verkoper ook de rol van een adviseur kunt nemen. Mocht hier veel interesse naar zijn, dan kun je dit zelfs als een betaalde dienst aanbieden.

Voorbeeld B: Elke makelaar heeft wel eens een pechhuis. Een huis dat je maar niet weet te slijten. En des te langer de verkoop duurt, des moeilijker het wordt. Hier kunnen verschillende oorzaken voor zijn, maar misschien is het een idee om dit huis uit jouw portefeuille te ruilen met een ander huis van een collega-makelaar.

Door de lang te koop staande woningen te ruilen, kan de ander met een fris blik naar het huis kijken. Wellicht kan het huis dan wel verkocht worden. Je doet je klant er ook geen nadeel mee. Deze wilt namelijk dat het huis verkocht wordt en als ruilen de beste kans op verkoop geeft, dan ben je juist professioneel bezig.

Er zijn dus altijd manieren te vinden om huisverkopen te stimuleren, ook al ligt de markt er niet naar. Soms moet je alleen afwijken van de standaard aanpak en kiezen voor een onorthodoxe methode. Juist dit soort momenten maken het vak interessant alhoewel het natuurlijk vanuit zakelijk perspectief een lastige tijd is. Maar vergeet niet, je helpt niet alleen jouw klanten en jezelf door huisverkopen te stimuleren. Elk huis dat verkocht wordt, wakkert een volgende succesvolle transactie aan, bij zowel jezelf, bij een collega of een concurrent. Uiteindelijk profiteren we allemaal van een beter lopende woningmarkt.

Danny Verhoeven

Eigenaar Kantoorruimtevinden.nl