d3df5ab529cc57a70c8de1ccc5bedab4_L

Professionals hebben vaak een heel ander idee waarom consumenten al dan niet energiebesparende maatregelen nemen of een zeer energiezuinige nieuwe woning kopen. In veel gevallen zijn consumenten nauwelijks bekend met de mogelijkheden. Bovendien hebben ze veelvuldig behoefte aan heel andere informatie dan professionals denken. Dat blijkt uit een enquête-onderzoek van BPD over consumenten en energiebesparing.

 


Professionals hebben vaak een heel ander idee waarom consumenten al dan niet energiebesparende maatregelen nemen of een zeer energiezuinige nieuwe woning kopen. In veel gevallen zijn consumenten nauwelijks bekend met de mogelijkheden. Bovendien hebben ze veelvuldig behoefte aan heel andere informatie dan professionals denken. Dat blijkt uit een enquête-onderzoek van BPD over consumenten en energiebesparing.

Bij consumenten is vooral geld een drijfveer. Op de vraag waarom zij wel of geen energiebesparende maatregelen nemen, geven zij aan dat een lagere energierekening een belangrijke rol speelt. Verder zijn extra wooncomfort en zorg voor klimaat en milieu, vaker dan professionals denken, doorslaggevende argumenten.

Positieve verhalen

Een opvallende uitkomst uit het onderzoek is verder dat het vooral ook positieve verhalen van anderen zijn die consumenten kunnen overhalen om te investeren, iets wat professionals vaak nauwelijks op het netvlies hebben. Zij vinden bijvoorbeeld subsidie- en financieringsmogelijkheden veel belangrijker. Dat blijkt uit een rondgang onder 860 professionals van overheid, ingenieurs- en adviesbureaus, ontwikkelaars en bouwers.

Onbekend maakt onbemind

Opvallend is dat veel consumenten vaak nog nooit hebben nagedacht over het nemen van energiebesparende maatregelen. Laat staan de aankoop van een zeer energiezuinig huis. Het kost ze te veel tijd en moeite om dit allemaal uit te zoeken en daarom haken consumenten gemakkelijk af.

Ook is er te weinig bekend over extra financieringsmogelijkheden van bijvoorbeeld banken. Zo blijft voor veel consumenten onbekend of ze de investeringen ooit terugverdienen.

Nog een werreld te winnen

Volgens BPD, voorheen Bouwfonds Ontwikkeling, is in de vastgoedsector en de bouw lange tijd vóór de consument gedacht. Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat in de woningbouwsector nog een wereld te winnen valt rondom energiebesparing door consumenten. Zowel in de bestaande bouw als in de nieuwbouw moeten de wensen en de behoeften van de mensen waar het om gaat veel centraler geplaatst worden. Daarbij moet volgens BPD scherper worden aangesloten op de informatiebehoefte van consumenten en minder worden ingezet op de techniek van besparende maatregelen en zuiniger wonen.

Voor meer informatie over het onderzoek klik hier.